”De som vill ha städhjälp har alltid råd med det oavsett vad det kostar”, säger den vanligtvis kloka Nalik Pekgul (s) till SvD i dag. Det är ett vanligt argument i debatten om hushållsnära tjänster, som förutom att strida mot all ekonomisk teori och empiri också går emot det sunda förnuftet.

Förutom städtjänster är det bara i drogdebatten jag hör folk säga att prisnivån inte påverkar konsumtionen. Inte heller där är det sant. Ett nytt pris (högre eller lägre) påverkar alltid försäljningen, även för en så basal vara som mjölk. Vissa varor är mycket priskänsliga, andra är det inte – men att påstå att någon ”alltid har råd oavsett vad det kostar” är inget annat än ovanligt tom retorik.

Gillar för övrigt SvD:s rubrikgrepp i papperstidningen. På förstasidan står det ”Tre av fyra vill inte köpa städhjälp”. Ovanför själva artikeln står ”Var fjärde vill köpa städning”.