Det var länge sedan trängselskatterna handlade om sakfrågan. I många år har taktiken varit viktigare än trafiken. Det hela kulminerade med regeringsförhandlingarna hösten 2002, då s+v+mp enades om 121-punktsprogrammet. Alliansutspelet i går måste ses mot den bakgrunden.

I sakfrågan kan man konstatera att vi på många sätt är tillbaka vid det decenniegamla Dennispaketet. Kringfartsleder ska byggas, biltullar ska finansieras, järnvägsspår ska komma till (lite oklart hur).

Som vanligt gör Anders Jonsson i SvD en bra analys av läget. Ett vältajmat utspel kring en hygglig kompromiss (alla blir nöjda med någon del och alla blir missnöjda med någon annan). Regeringen Reinfeldt visar handlingskraft redan innan den har hunnit tillträda. Den vågar utmana såväl särintressen som egna kritiker.

Får se om detta håller i sig. Det finns ju andra som tänker ägna mandatperioden åt att sätta käppar i regeringshjulet.